Een groep aanmaken en beheren van VoIP accounts, gebruikers of eindbestemmingen die bij elkaar horen en gezamenlijk over gaan.
Screenshot
Velden
Intern nummer (extentie) is een nummer dat vanaf een VoIP toestel gebeld kan worden om de belgroep aan te kiezen.
Beschrijving beschrijf hier de belgroep, bijvoorbeeld ‘allemaal’ of ‘sales’.
Belmethode heeft twee opties.
- Allemaal tegelijk Bij deze methode wordt iedereen in de belgroep tegelijk aangesproken. De persoon die het eerste opneemt, krijgt de klant te spreken.
- Slimme volgorde van rinkelen Bij de slimme volgorde van rinkelen wordt gekeken naar wie als laatste de beller gesproken heeft. Dus wanneer een telefoonnummer naar een belgroep belt en binnen 48 uur nog een keer belt, ziet de slimme belmethode er (in deze volgorde) uit als: Is er een bestemming die het vaakst oproepen heeft beantwoord van dit nummer? Dan wordt het gesprek doorverbonden met deze bestemming. Is er een bestemming die als laatst voltooide gesprek met de beller heeft gehad? Dan wordt het gesprek doorverbonden naar deze bestemming. Als een bestemming niet beschikbaar is, gaat de oproep over in de hele belgroep. Er wordt zowel naar inkomende als uitgaande gesprekken gekeken. Op dit moment wordt er continu gewerkt aan de ontwikkeling van “slimme volgorde van rinkelen”, dit om deze functie steeds “slimmer” te maken.
Gedrag binnen een wachtrij
Alle belmethodes in een belgroep worden overruled door wachtrij-instellingen. Als een wachtrij bijvoorbeeld de belmethode Round Robin heeft en de belgroep in de wachtrij slimme routering heeft, wordt de oproep via round robin afgeleverd wanneer deze in de wachtrij belandt.
Negeer doorschakelingen betekent dat de doorschakelingen die op een telefoon met een VoIP account zijn aangemaakt niet worden uitgevoerd. We adviseren dit vinkje altijd aan te hebben staan.
Bevestig gesprekken wordt ook wel gespreksvalidatie genoemd. Wanneer dit staat aangevinkt (optie Standaard of Aangepast) in een belgroep krijg je bij een binnenkomende oproep te horen: ‘Toets een 1 om dit gesprek te beantwoorden of een 0 om te weigeren.’ Deze melding wordt alleen ten gehore gebracht wanneer de belgroep externe nummers (bv 06-nummers) bevat. Dit kunnen dus ook gebruikers zijn met een mobiele doorschakeling! Deze functionaliteit zorgt ervoor dat een inkomende oproep bijvoorbeeld niet ongewenst naar de voicemail van een mobiele telefoon gaat terwijl er andere mobiele telefoons wel beschikbaar zijn. Let op: dit werkt alleen wanneer de Belgroep d.m.v. een Belplan of Belplansjabloon wordt aangeroepen en niet wanneer er intern naar die Belgroep wordt gebeld. Het verschil tussen de optie ‘Standaard’ en ‘Aangepast’ is dat bij de optie ‘Aangepast’ de mogelijkheid bestaat om een eigen ingesproken tekst te gebruiken.
Bestemmingen hier kun je de VoIP toestellen of de externe nummers kiezen die samen in een belgroep moeten komen te staan. Selecteer bijvoorbeeld eerst een VoIP account en klik vervolgens op het blauwe pijltje er rechts van. Zo komt deze bij de geselecteerde VoIP accounts te staan die samen de belgroep vormen.
Tips
Niet teveel
Zowel om organisatorische als technische redenen raden we aan om belgroepen niet te groot te maken. Maak ook geen gemixte groepen en kies voor een groep met VoIP accounts of een groep met vaste eindbestemingen.
Interne nummers
Geef alle belgroepen een zelfde type intern nummer. Kies er bijvoorbeeld voor om alle VoIP accounts in de 200-serie te doen (201 t/m 299) en de belgroepen in de 400-serie (401 t/m 499). Dit zorgt voor duidelijkheid binnen je beheeromgeving.